top of page

Jennie & Johan

"On a windswept hill by a billowing sea,

my destiny sits and waits for me"

M som i masugn

Att slippa vintern hemma var ett av målen när vi hoppade på flyget till Auckland i mitten på november. Vi lämnade ett snöigt Kallax och ett vintertäckt landskap för att resa down under, till solens rike. Så här i efterhand var det ju inte riktigt så. Våra veckor i Nya Zeeland har varit bland det bästa vi varit med om, men vädret har verkligen visat sig från alla sidor. Vi har varit med om allt mellan 10 – 30 grader och knappast upplevt något strandväder.

För varje dag med sol följde två-tre dagar med regn och mulet. Och de dagar det regnade, jag har aldrig sett det regna så mycket. Någonsin. När vi besökte Milford Sound prickade vi in en av få dagar med sol. På en av de regnigaste platserna på vår jord.

Dagen innan hade det tydligen snöat.

Mitt i sommaren.

Så med vårt svenska sommarväder färskt i minnet så blev det som en chock för kroppen att kliva av planet och mötas av värmebölja i Melbourne. Vi landade strax före midnatt och sov en natt på hotell alldeles intill flygplatsen, hotellfrukost hallelujah!

Morgonen därpå så var det över 30 grader. Dag två i Australien visade termometern närmare 40 grader. I kontrast med -35 grader hemma så vet jag inte riktigt vad jag föredrar. Vi sov i delat rum utan AC, med en temperatur över + 30 även på natten, så nattsömnen blev inte särskilt god.

I dag har det ”bara” varit cirka 22 grader, brrr. På tisdag väntas + 37. Då ska vi se Australian Open.

Jag kom att tänka på min syster Malin och hennes klassbok från högstadiet. Varje elev i hennes klass fick skriva en kommentar, och då skrev Jolla följande till henne: ”M som i masugn”.

Det var så det kändes.

Men vi klagar inte. Vi är här.

Tillsammans.

Välkommen att följa med oss på vår resa i Australien.


You Might Also Like:
bottom of page